torsdag, 14 november 2024 07:44

Stortingsflertallet vil ikke ha elbiler i kollektivfeltet i Oslo og Akershus

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(0 Stemmer)
Kollektivfeltet er igjen forbeholdt kollektivtrafikk på E18 i Bærum. Kollektivfeltet er igjen forbeholdt kollektivtrafikk på E18 i Bærum. Foto: Terje Bendiksby / NTB

Forslaget om å gi elbiler tilgang til kollektivfeltet på E18 i Oslo-området får ikke flertall på Stortinget.

Et flertall bestående av Ap, Sp, Rødt, MDG og Pasientfokus vil heller bruke penger til å få på plass flere busser i Akershus, skriver NRK.

6. mai i år ble elbilene kastet ut av kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Det skyldtes blant annet at man ville ha færre biler inn i Oslo, særlig siden Ring 1 er midlertidig stengt. En av konsekvensene var imidlertid lange køer på E18.

– Vi ber regjeringen om å stille med ekstra midler til Akershus. Vi er også opptatt av at Akershus bidrar ekstra til å styrke kollektivtilbudet og tar imot den håndsrekninga fra staten, sier Sps Sigbjørn Gjelsvik.

Forslaget fra flertallet går ut på at Akershus må bidra med 50 øre for hver krone staten gir til formålet.

NTB

Andre saker å lese

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

23-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norge-profiler var skeptiske til VM-roingen: – Sjukt

Flere av de norske VM-stjernene var usikre på det virale norske rofenomenet, men i natt omfavnet de det etter den dramatiske seieren.

Les mer i RingeriksAvisa

Fotball 2. divisjon menn søndag avdeling 2, tabell

22-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

Hønefoss holder seg godt oppe i den øverste delen av tabellen.

Les mer i RingeriksAvisa

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

22-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Norges VM-kamp mot Senegal blir historisk – best besøkte på 69 år

Ståle Solbakken og Norge møter Senegal i VM på et tilnærmet fullsatt stadion i New Jersey natt til tirsdag, foran landslagets største publikum siden 1957.

Les mer i RingeriksAvisa

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

22-06-2026 Reiseliv Pressemelding - avatar Pressemelding

Nordmenn blir bedre mennesker på ferie

Vi spiser mer, sover lenger og blir mer spontane. Men to ting tviholder vi på: knekkebrød og klaging. Det viser en ny landsdekkende undersøkelse gjennomført av Apollo.

Les mer i RingeriksAvisa