fredag, 23 mai 2025 11:55

Er Statens Vegvesen lite løsningsorientert?

Skrevet av
Ranger denne artikkelen
(1 Stemme)
Frank Tverran er redaktør i RingeriksAvisa Frank Tverran er redaktør i RingeriksAvisa

(LEDER) Statens vegvesen har besluttet å stenge venteplassen langs E16 sør for Gardermoen – en plass som mange sjåfører bruker for å vente på reisende som skal hentes ved flyplassen. Begrunnelsen er at noen bilister, når plassen er full, velger å parkere ulovlig langs motorveien. Det er selvsagt helt riktig at slik parkering er farlig og ulovlig. Men må løsningen være å straffe de som faktisk følger reglene?

Dette minner om å legge ned et bibliotek fordi noen stjeler bøker. I stedet for å gjøre det enklere å være lovlydig, gjør Vegvesenet det vanskeligere – og legger til rette for at enda flere vil ta sjanser når venteplassen nå forsvinner helt i sommermånedene.

Løsningsvilje på bunn

Det er ikke vanskelig å forstå problemet: Gardermoen er Norges hovedflyplass, og tusenvis av mennesker ankommer og forlater daglig. Naturligvis ønsker mange å hente familie og venner. Den eksisterende venteplassen har for liten kapasitet i sommertrafikken. Men i stedet for å tenke løsningsorientert og utvide plassen, velger Vegvesenet å stenge den.

Hva med å gjøre korttidsparkeringen på selve flyplassen gratis i to timer? Hva med å utvide eller oppgradere eksisterende venteplasser? Hva med bedre skilting og tydelig varsling om full kapasitet, slik at bilister rekker å snu i tide?

Beslutninger på bekostning av folk flest

Avgjørelsen gir inntrykk av at man heller vil spare seg bryet enn å gjøre tiltak som kommer folk flest til gode. Det er en linje som går igjen i mange offentlige avgjørelser – man prioriterer det enkle for forvaltningen fremfor det praktiske for innbyggerne.

Istedenfor å bøte på et åpenbart behov i sommermånedene, velger Vegvesenet en løsning som øker frustrasjonen, skaper mer trafikk i omliggende områder – og som potensielt kan føre til mer farlig parkering, ikke mindre.

Et betimelig spørsmål

Hvorfor skal de som oppfører seg ordentlig, lide fordi andre bryter reglene? Og hvorfor makter vi ikke – i verdens rikeste land – å tilby trygge og tilgjengelige løsninger for folk som bare vil hente sine kjære på en trygg måte?

Det er lett å peke på farer. Vanskeligere, men langt mer nødvendig, er det å løse dem. Her hadde Vegvesenet muligheten – og valgte feil.

Lest 37406 ganger
Frank Tverran

Ansvarlig redaktør og skribent

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Andre saker å lese

Landslaget vil bryte ny barriere i gruppefinalen

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Landslaget vil bryte ny barriere i gruppefinalen

Norge spiller fredag om sin første gruppeseier i et sluttspill. For å greie det, må en ny barriere brytes i kampen mot Frankrike.

Les mer i RingeriksAvisa

Tenåring døde etter badeulykke i Volda

26-06-2026 Blålys brann politi ulykker NTB - avatar NTB

En gutt i tenårene døde natt til fredag etter en badeulykke ved Grevsneset i Volda tidligere på natten.

Les mer i RingeriksAvisa

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Storspill av norske golfstjerner – Reitan nær toppen

Kristoffer Reitan og Viktor Hovland har begge kommet svært godt i gang i PGA-turneringen i Connecticut. 28-åringen Reitan er helt oppe i tetsjiktet etter sin åpningsrunde.

Les mer i RingeriksAvisa

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

26-06-2026 Sport NTB - avatar NTB

Solbakken forklarer endringene: – Må heller være smarte enn grådige

Helt siden trekningen i desember har mange nordmenn gledet seg til VM-kampen mot Frankrike. Ståle Solbakken forklarte torsdag hvorfor han ikke stiller toppet lag.

Les mer i RingeriksAvisa